Doskonalenie techniki jazdy samochodem

Jazda sportowa – maksymalnie opóźnione szybkie hamowania i maksymalne przyspieszenia.
Zwykła pracowitościa mozna osiagnąc poziom przewyższający umiejetności wiekszości kierowców.

Pozycja za kierownicą
Nie jezdzić za blisko i nie pochylać sie ani podpierać się do o kierownice. Trzymanie się kierownicy jest błędem popełniamym przez wielu w jeździe miejskiej i po prostej, bardzo wielu kierowcow na trasach krętych i prawie wszystkich w sytuacjach groźnych. Plecy musza byc naprawde mocno oparte (Sportowe pasy nie pozwalają na odchylanie się od kierownicy w prawo/lewo).
Kąt rozwacia ramienia i przedramienia powinien wynosić 120-140 stopni (rozwarcie rąk w łokciach).
Punkt cieżkosci całego ciala łącznie z rekami i nogami powinien być na fotelu (odpowiednie wgłębienie się w fotel).
Nalezy siedziec dalej od kierownicy w pelni oparty o fotel (silne przywarcie plecami do oparcia)
Nogi i rece powinny być zupełnie swobodne, nie obciążone – umożliwia to błyskawiczną reakcje.
Oparcie fotela lekko odchylone – tworząc lekko rozwarty kąt miedzy udami.

Trzymamy kierownicę zawsze obydwiema rękami, między godz 9-10 i 2-3.

NA DROGACH TEZ SĄ CI SŁABIEJ JEŻDŻĄCY.

Ruszać należy miękko, spokojnie, natychmiast po zmianie świateł/samochodzie przed nami (żeby umożliwić przejazd innym za nami).
Nie należy jeździć na biegu bezpośrednim (czwarty lub piąty) ze zbyt małą prędkością (szególnie pod górkę), kiedy to mocniejsze naciśniejsze pedału przyspiesznika może zniszczyć samochód.

Silniki – zmiana biegów na wyższy przy obrotach:
Jazda sportowa – szybkie rozpędzanie samochodu
Benzynowy: 5000 (jedynka) – 5500 (trójka) (tak aby wszystkie zmiany były w zakresie 3000-5600) [ max moment ok 4200, spadek momentu po 5300 ]
Diesel: 2800 (jedynka) – 3400 (trójka) [ disel zaczyna tracic moment obrotowy po 3200 obr]

Jazda normalna płynna
Benzyna: 3000-3500
Diesel: 1700-2300

W jeździe sportowej ręczne szkrzynie biegów lepiej zdają egzamin nie automatyczne.

Automatyczne skrzynie biegów:
4 – automat przełącza tylko do 4 biegu, 3 – do trzeciego, 2 – tylko do drugiego (w jeździe sportowej niższe biegi wykorzystywane są przy wyjściu z zakrętu).
D+ – puknięcie lewarka w lewo na “-” (minus) oznacza elektroniczną zmianę biegu na niższy (szkrzynia będzie nie korzystała z biegów wyższych niz wybrany) – przydatne na krętych trasach górskich jak i hamowaniu silnikiem z góry.

Elektronika w samochodzie
ESP – stabilizuje ruch na zakrecie, szczególnie przydatny przy przednim napędzie
ASR – rozkłada siłę napędzająca tak aby wyrównać różnice w prędkości kół (gdy jedno ciągnie a drugie ślizga)

Zmiana biegów na wyższy przy rozpedzaniu przy jeździe:
– pod górę – szybka zmiana biegów przy ok 90% max obrotów
– po plaskim – 70% max obrotow (max wartość krzywej momentu obrotowego, 4200 obr silnik benzynowy, 3200 silnie diesla)
– z górki – 50% maksymalnych obrotów

Przy jeździe z góry przy stromych odcinkach w dół należy hamować silnikiem, żeby nie doprowadzić do zbyt mocnego nagrzania hamulców.

Przy sportowej jeździe na eździe pod góre gdy silnik słabnie należy szybko redukować bieg, na tyle wczesnie aby predkość po redukcji była nie mniejsza niż 90% max wartości dla tego niższego biegu.

Elastyczne silniki mają bardziej płaską linię momentu obrotowego. Natomiast silniki o dużej mocy z jednego litra nie są tak elastyczne – mają maksymalną moc i odpowiednio wysoki moment obrotowy w bardzo wąskim zakresie, co wymaga częstych zmian biegów.

Aby uniknąć stłuczki czy wypadku należy czasami zrezygnować ze swojego pierwszeństwa przejazdu.

Przy zwężajacych sie pasach w tym samym kierunku należy stosować metodę zamka błyskawicznego – dojechać do tuż do miejsca zablokowania i na zmianę się wpuszczać (wyjazdy z miejsc parkingowych, blokady pasa etc).

Płynność jazdy to zmiana biegów bez szarpnięć oraz też unikanie niepotrzebnej utraty szybkości. To jazda elastyczna i miękka utrzymywana w granicy przyczepności. To przewidywanie ruchów innych pojazdów i przeszkód na drodze.

Wraz z nadejściem zimy trzeba ćwiczyć przed trudnościami zeby wyrabiać/przypominać sobie nawyki. Trzeba ćwiczyć na sliskim, przy pierszym śniegu, deszczu, na lodzie. Trenujmy nasze umiejętności, zwiekszajmy nasze bezpieczeństwo jazdy.

Najlepsze, najbardziej efektowne jest hamowanie na granicy przyczepności, na granicy blokady. Przy zablokowanych kołach samochód sunie w kierunku w jakim był przed blokadą. Żadne manewry kierownicą nic nie pomogą. Należy wtedy puścić pedał hamulca, by uruchomić koła i przywrócić możliwość manewrowania wozem (i zjechania na bok). Puszczenie hamulca jest bardzo trudne, trzeba opanować własny lęk. Aby to osiągnąć trzeba dużo ćwiczyć. Czami to jedyny ratunek to PUŚĆ HAMULEC PRZED PRZESZKODĄ I SKRĘĆ.

Przy braku ABS-u należy hamować pulsacyjnie (krótkie, szybkie naciskanie i odpuszczanie hamulca). ABS w wiekszości przypadków (poza tym gdy było szybko lub za ślisko) pozwala na sterowność samochodu w czasie hamowania. ABS wymaga jednak mocniejszego naciśniecia na pedał hamulca.

Ćwiczyć można na placu, ustawiajac rozwieszony koc, styropian, kartony. Rozpędzamy się, jedziemy w kierunku przeszkody, nagle gwałtownie hamujemy, doprowadzając do blokady i w ostatniej chwili puszczając hamulec i zjeżdżając w prawo lub lewo obok przeszkody.

Przy przejazdach kolejowych, poważnych dziurach czy nierównościach na drodze – takich przypadkach należy hamować do ostaniej chwili, ale bezwzględnie puścić hamulec, zanim przednie koła wjadą na przeszkodę. HAMUJ PRZED PRZESZKODAMI i nawet jakby było za szybko – PUŚĆ HAMULEC NA PRZESZKODZIE. W przeciwnym wypadku można urwać zawieszenie podwozia.

Stosuj zasadę ograniczonego zaufania, szczególnie przy przejazdach kolejowych – Janusz Kulig zgninął na strzeżonym przejeździe z podniesionymi szlabanami.

Najlepsze hamowanie jest ciągłe, tak zwane hamowanie na raz do granicy przyczepności bez wzgledu na rodzaj nawierzchni (asfalt czy lód). Nacisk na pedał powinien być odwrotnie proporcjonalny do szybkości wozu (czyli im szybciej wóz sie toczy tym delikatniej należy naciskać hamulec, by nie zerwać przyczepności. Im bardziej samochód zwalnia, tym mocniej można naciskać hamulec, bo będzie malało ryzyko zerwania przyczepności.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s